Quote of the day

In the rhythm of the needles

there is music for the soul.


Breiclub in Oostende : om de 2 weken de zaterdag van 10 u - 12.30 u in de bieb



donderdag 28 juli 2011

crochet cat - free tutorial

a little crochet cat

a cute little darling

In this tutorial, I want to show you how to crochet a very easy cat.  It is a quick project to use up some stash, as you will not need a whole skein to make this.  It is also an easy project for beginners.
I found my inspiration on the blog of marmalade rose, she makes a lot of pretty things !

the translation in Dutch is added in colour. 

These are the 3 pieces you need to crochet :

a tail, a body and a head

Here it goes :

first make the body.
CO 25 chain stiches and crochet 24 single crochet stiches.
crochet 34 rows in sc.

Maak eerst het lijfje.
Haak 25 kettingsteken, en haak er 24 vasten in. 
Haak 34 rijen in vasten. 

then make the head
 CO 16 chain stitches
1st row : crochet 15 sc
2nd - 9th row : repeat row 1
10th row : decrease a stich at the beginning and at the end of the row : 13 sc
11th row : repeat decrease : 11 sc
12th row : repeat decrease : 9 sc
13th row : repeat decrease : 7 sc
14th row : now increase a stich at each end : 9 sc
15th row : repeat increase : 11 sc
16th row : repeat increase : 13 sc
17th row : repeat increase : 15 sc
18 - 26th row : crochet 15 sc

Maak het hoofdje : 
haak 16 kettingsteken
rij 1 : 15 vasten
rij 2 - 9 : herhaal rij 1
rij 10 : minder een steek aan elk uiteinde : 13 vasten
rij 11 : herhaal minderingen : 11 vasten
rij 12 : herhaal minderingen : 9 vasten
rij 13 : herhaal minderingen, 7 vasten
rij 14 : maak nu een steek bij aan elk uiteinde : 9 vasten
rij15 : herhaal meerderingen : 11 vasten
rij16 : herhaal maarderingen : 13 vasten
rij17 : herhaal meerderingen : 15 vasten
rij 18 - 26 : haak telkens 15 vasten, haak af.


Now crochet the tail. 
chain 3, join into a round.
In 2nd row, make 2 stiches in each stich, you have 6 sc.
Continue to crochet these 6 stiches in a spiral until the tail measures about 5 cm.
Fasten off leaving a sewing length.
 
Haak nu het staartje. 
Zet 3 kettingsteken op, sluit tot een rondje.  Haak in elke steek 2 vasten.  Haak verder in deze 6 vasten in een spiraal tot het staartje ongeveer 5 cm is.  haak af en laat een beetje draad over om aan te naaien.

Sew the body together like this :
Naai het lijfje samen zoals volgt : 
put a pin in the centre

fold over from the corner, form a leg and sew

do the same on the other end, turn inside out
this is how it should look, leave the belly open
fill with some stuffing, close the belly.

Add the tail on one side. 
Naai het staartje aan 1 kant vast

Sew the head like this
Naai het kopje zo :
fold and close both rounded sides

fill with stuffing and close this part too

mark the place for the ears, and sew

add a face (2 black beads for the eyes, and a mustache !)
Now sew the head to the body.  It might be a bit tricky to hold in place.  I sewed first with some big stiches and then returned to fasten tightly with small stiches. 

I'm a pretty present

or just a cute object

have a lot of fun making me !
If you have any questions, or if anything is unclear, please do not hesitate to contact me on email : breien_en_haken@hotmail.com !

20 opmerkingen:

  1. Ziet er veel ingewikkelder uit, dan het is! Zo'n schattig poesje! Leuk, zo goed uitgelegd hoe je 't moet maken, bedankt voor het delen!
    groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hallo allemaal.

      Ik ben een beginner en ik kan het helaas niet uitprinten en kan het zo niet goed bekijken.heeft iemand er een voorbeeld van met foto's erbij?mjn e-mail is m.koopman@live.nl
      alvast bedankt. het is een erg leuke poes!!!

      Verwijderen
  2. Wat een dotje Rozemie ! Lief poesje :) Mooi !
    Mercikes om het patroon met ons te delen.

    Je topje in vorige log vind ik prachtig !!

    Fijn weekend nog !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Simpel, maar heel mooi resultaat, echt iets voor beginnende hakers zin te doen krijgen in meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. waw hoe schattig is dit kleine poesje! bedankt voor de uitleg, zal ik zeker eens proberen, net iets voor mij..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg bedankt dat dit met anderen deelt, dus ook met mij. Ik heb hem bijna af hij wordt erg leuk. Wie weet wat ik nog meer ga maken want haken is best wel verslavend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super! heb het meteen ook gemaakt! Hij is te bewonderen op mijn blog, en heb meteen ook een linkje geplaatst naar jou blog!
    Vele groetjes,
    en fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een schat van een poesje ,
    groet Geerke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. adorable and one could really make this cat in any size! such a sweet little project with too much fussing! thanks so much for sharing on craft schooling Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt mij heel erg leukm om te maken maar ik kan het niet uitprinten en ik ben er niet zo handig in als ik geen foto's erbij heb want ik begin pas met haken. Kan je mij misschien dit per e-mail doorgeven?
    m.koopman@live.nl
    Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik wil het patroon heel erg graag uitprinten want ik ben een beginner maar dat gaat niet. Kunt u misschien hit patroon e-mailen naar m.koopman@live.nl
    Alvast erg bedankt. Ik vind het poesje zo ontzettend leuk en ik denk wel dat ik dit kan maken
    Alvast bedankt,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi zeg ! haak ook maar maak NOG meer sieraden
    Ben zeker je volger !!

    Wat vind je van mijn creaties

    www.creadiva.be

    En volgers zijn nog altijd welkom !!

    Groetjes
    Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  12. bedankt voor het poezen patroontje ,vind hem erg leuk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een ontzettend leuk poesje,ik ga er zeker een paar maken,Heel erg bedankt voor het delen !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een leuk lief kitten. deze ga ik haken voor in de letterbak van de action. mijn pc vertaald steeds en dan krijg ik van die onlogische zinnen...soms in het engels en dan weer in het nederlands....maar ik kan al haken, dus dat komt goed. bedankt voor het patroon, het is erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel erg bedankt om dit patroontje gratis te delen. Ik heb het poesje gehaakt en het was heel gemakkelijk en toch een mooi resultaat.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...