Quote of the day

In the rhythm of the needles

there is music for the soul.


Breiclub in Oostende : om de 2 weken de zaterdag van 10 u - 12.30 u in de bieb



maandag 23 juli 2018

sokken breien


Punt 1 :
ik heb altijd wel een paar sokken op de naalden staan.  Het is mindless knitting, zoals de Amerikaanse breisters zeggen : verstand op 0 en breien maar.  Lekker in de auto als we ergens naartoe rijden (neen, niet als ik zelf rij ;-) of  op de trein, of als je toezicht moet houden in de studiezaal of gewoon voor de tv, in de zetel bij een film of een quiz of zo.
Ik ken het patroon helemaal van buiten, en omdat alles zo symmetrisch is en logisch, is een foutje haast onmogelijk. Lekker ontspannen, anytime, anyplace…

Punt 2 :
ik kan maar moeilijk weerstaan aan al die leuke sokkenbollen.  Regia, Opal, Bergère de France, Arwetta, LanaGrossa, Lang, ze maken ze zo mooi dat je er voor je het weet een hele mand vol hebt.  En die moeten allemaal opgebreid worden natuurlijk.  En liefst nog voor de kerstvakantie, want onder de kerstboom liggen gegarandeerd sokken voor iedereen.


Punt 3 :
eigenlijk is het best wel een klus, die sokken breien.  Een beetje saai, die lange rechte stukken.  Zou er geen andere manier zijn om dat efficiënter te doen ?  Ik heb al andere naalden uitgeprobeerd.  Rondbreien met magic loop, rondbreien met korte sokkennaaldjes.  Top-down of cuff-up.  2 sokken op 1 rondbreinaald.  pffff, uiteindelijk moet je toch al die steekjes breien.  En ik heb last van het 'second sock syndrome' : ik brei niet graag 2x hetzelfde.

Punt 4 :
Podcasts of vlogs.  Heerlijk om te kijken en te luisteren naar andere breisters die over hun avonturen vertellen.  Het is opmerkelijk en grappig : of je nu in Canada woont, of in Nieuw Zeeland, in Bali of in Londen, allemaal denken we hetzelfde over onze brei.  We stoefen graag met afgewerkte projecten.  We zoeken allemaal de mooiste wol.  We zetten allemaal graag iets nieuws op.  Hippe patroontjes doen de ronde.  Joji Locatelli, iemand ?  Of Caitlin Hunter ?  En thee drinken, of koffie uit mooie tasjes.  Ik geniet ervan, hier aan mijn Oostendse keukentafel.  Een van m'n favorieten is ' the grocery girls' uit Canada.   2 zussen, flapuiten van jewelste, die prettig gestoorde vlogs maken over breien.  In de laatste hadden ze het over sokken breien.  Ik spitste mijn oren.



Punt 5 : volgens hen is er in the UK een breister die de oplossing heeft voor het alomgekende saaiesokkenprobleem.  Ze breit ze op de breimachine.  Ze breit ze eigenlijk maar half, zonder hiel, boord of top.  Ze zet 60 steken op, en breit 1 lange koker van een bol sokkenwol.  Die stuurt ze wereldwijd op, en verdient er een schone cent mee. De bedoeling is dat je de koker in 2 knipt, aan elk deel een top en boord breit en dan een 'afterthought hiel' à la EZ.  Ping deed het in m'n hoofd.


Punt 6 : de breimachine van onder het stof gehaald, even de boek erbij genomen want hoe moest die opzet ook alweer ?  en dan breien breien breien, rij na rij, na een kwartierke was bol 1 erdoor.  hèhè, das leuk.  Bol 2 en 3 volgden al snel.  dan even pauze, het zweet afvegen.  600 halve toeren per bol, das gemiddeld.  Dan is er nog een restje over voor de afwerking.  Alhoewel.  Ping !  zou het niet veel mooier zijn om dat in een ander kleurtje te doen ?  Even kijken wat ik nog liggen heb dat erbij past van kleur....

opzetten en breien maar

Kijk hoe mooi !
Ik ben in m'n roze periode


Gelijk leggen zodat de strepen kloppen

Een top is gebreid ! 10 minuutjes werk. 

Steken opnemen om de boord te breien

bijna klaar

tis nog zonder hiel maar die komt nog

Conclusie : er liggen nu 10 mooie kokers in sokkenwol op me te wachten.  Er moet alleen een boord en top aangebreid worden, en dan nog een hiel.  Easy peasy.  De leuke delen van de sok kan ik toch nog zelf breien, de saaie lange stukken heeft de machine voor mij gedaan. En ik ben door m'n voorraad bollen sokkenwol heen.  Dus : dringend eens naar de wolwinkel.... :-)

P.S. : afterthought heel werd geperfectioneerd door EZ, maar ook Arne&Carlos hebben een goede tutorial op YouTube staan.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...