Quote of the day

In the rhythm of the needles

there is music for the soul.


Breiclub in Oostende : om de 2 weken de zaterdag van 10 u - 12.30 u in de bieb



woensdag 16 augustus 2017

Amsterdam, de stad waar alles kan !

Amsterdam, ik was er in een ver verleden al 2x geweest, maar toen was het om te vergaderen, en sliepen we in een onpersoonlijk baanhotel buiten het centrum.  Ik herinnerde me vooral de lange rit, en het snel snel enkele 'gestolen' uurtjes in de winkelstraten.
Toen Trees me vorige week belde en uitnodigde om een dagtrip met Sima Tours te maken, moest ik niet lang nadenken !  Zij is gids, en een breimaatje.  De 2 grote breiwinkels van Amsterdam stonden op haar programma.

Stephen en Penelope

in de oude leliestraat

de grachten


Naar Amsterdam in een comfortabele bus, met een erg vlotte rit (het was feestdag in België, en heel weinig verkeer op de baan), geen moment file - zélfs niet aan de kennedytunnel ! Natuurlijk was ik voorzien van handwerkjes die in een mooie zelfgemaakte projectbag pasten.  Ik werk aan 'huiswerk' voor Femma, die volgend jaar gehaakte letters op het programma zetten.  En de hiel van 2 sokken is ook 'gekeerd'.  (én een noodzakelijk tukje na dat vroege opstaan....)

In Amsterdam was het lichtjes aan het regenen, maar geen storm zoals in Oostende ! Na de middag kwam de zon zelfs even piepen.

We maakten eerst een wandeling door het mooie stadcentrum, en kregen van Trees alle informatie en enkele grappige anecdotes erbij.






 
taalwonder Trees in het Nederlands, Frans, Engels én Italiaans

overal gigantisch veel fietsen

het paleis op de dam

'verborgen' kerken, kloosters, synagogen

veel bloemen maken het mooi


Ze vertelde ook kippevel anecdotes over hoe de lijken van ter dood veroordeelden   naar een toren gebracht werden om daar terstond ontleed te worden voor studenten.  Blijkbaar heeft Rembrandt er zelfs een schilderij van gemaakt.  Brrrr, die late middeleeuwers, niks voor mij.


zou het dit schilderij zijn ?

Amsterdam geeft je niet de indruk dat je in een hoofdstad rondloopt.  Het is er gemoedelijk gezellig, veel pleintjes met terrasjes, een bruisende winkelstraat en 10 m verderop een begijnhof waar het super rustig is.  De kanalen met de mooie herenhuizen, de duizenden fietsen in alle maten en kleuren, weinig auto's, en ook de ontzettend lange file mensen voor het Anne Frank huis zullen me bijblijven.

Na de middag wandelden we tot aan 'de afstap', waar Hanneke ons te woord stond.  Ze gaf ons advies over de vele wolsoorten die ze er hebben én we kregen een drankje aangeboden. De Nederlandse gastvrijheid !



Ik koos 3 kluwens sokkenwol uit de zauberball crazy collectie van Schoppelwolle. (75% scheerwol, 25% nylon)  Uit 1 bol haal je een paar sokken mt 44.   Deze kluwens hebben een lang kleurverloop, zodat je mooie strepen breit in je sokken.
Ze verkocht me ook een kleine addi rondbreinaald, speciaal voor sokken.  De ene kant heeft een langere naald dan de andere.  Ik ben benieuwd of dat goed breit. Op de blogs en de vlogs toch al enkele breiers ermee aan de slag gezien, en dan wil ik dat ook eens proberen hé. Alles werd verpakt in een mooie organza tas, en blijgezind namen we afscheid. Hanneke ontwerpt gebreide tassen en je kunt haar blog hier vinden !



Vandaar stapten we naar de Joodse wijk, waar Penelope's is.  De winkel van Stephen West.  love love love him.  Zijn patronen zijn zo mooi, zo kleurrijk, en zo inventief.  Ik ben een fan van het eerste uur.  Ik hou ook van zijn grappige video's, hij is zo heerlijk onozel.  (in a good way!) En ik had mijn doodler om !

de verkoopsters gaven me complimenten !
Als de sfeer bij de Afstap gezellg en gastvrij is, dan is binnenkomen bij Penelope helemaal anders.  Het is moderner, alles strak wit, gestructureerder, mannelijker.  De patronen hangen netjes naast de strengen wol.  Van Hedgehog fibers tot Madeline Tosh, tot Malabrigo,  je komt ogen tekort.   Leuke hebbedingen, mooie magazines (Laine, Making, Koel ...)  WestknitsBestknits natuurlijk ook.  Een hele blok gewijd aan Isolda Teague.   Dat Nancy Marchant er om de hoek woont merk je ook.  Haar boeken liggen er naast de sjaals die ze gebreid heeft.


 
de Ierse Hedgehog Fibers


En ik........ vond niets.  L'embarras du choix zeggen de Fransen, en ik had er last van.  Teveel keuze kan verlammend werken.  Trees was lustig dingen in haar mandje aan het gooien, en ik stond er met een onozel setje bamboe sokkennaaldjes.  Dat ik weer weglegde, want dat kon ik 'thuis' ook kopen.  pfff.  Was het gebrek aan koffie ?  Acuut suikertekort ?
Enfin, ik sprak mezelf streng toe, (pun intended) deed m'n ogen dicht, liep naar één van de vele wanden met wol en pikte er een streng uit.  Het werd er eentje van Madeline Tosh, een fingering weight, 384m handdyed in Texas, de streng heet 'Electric Rainbow'  en zal waarschijnlijk eindigen als colsjaal.  tis te mooi voor sokken !   En dan toch nog de sokkennaaldjes, en een pin van Amsterdam als souvenir, om op mijn project bag te spelden.  Oef.



En dan was het tijd voor een terrasje, de voetjes wat rust gunnen, voor we terug gingen naar de opstapplaats aan de St Nicolaaskerk, vlakbij het centraal station.


het toilet was de trap af.  een avontuur op zich.
  Het is verwonderlijk hoe klein het centrum van Amsterdam eigenlijk is.  Op 2 uur heb je een hele toer afgewandeld.  Maar wat een verscheidenheid aan buurten.  Eén dag is veels te weinig om alles van deze mooie stad in je op te nemen.  Ze ademt historie uit, en tegelijkertijd is het ook een supermoderne stad (die architectuur !), met oog voor ecologie, transport, cultuur, conservatie, netheid.  Er waren mensen op de bus die gewoon de hele dag in het rijksmuseum hadden doorgebracht, en er waren anderen die na de gegidste toer naar het Van Gogh museum stapten, en de namiddag daar doobrachten.


chinatown, waar de straten ook in het chinees vertaald zijn

er is ook een zeedijk !

Het is zeker een stad om nog eens naar terug te keren,  en niet alleen voor de 2 magnifieke wolwinkels !



2 opmerkingen:

  1. 100% zeker: dit was een SUPER dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben nog niet in de Afstap geweest, ik ben vorige keer wel naar Weldraad geweest, ook een compleet andere buurt en een aanbod van heel veel natuurlijke wolletjes. Je zou het leuk vinden, ze komt trouwens naar de beurs in Gent dacht ik. Vroeger ging ze naar Schone schaapjes in Staden.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...