Quote of the day

In the rhythm of the needles

there is music for the soul.


Breiclub in Oostende : om de 2 weken de zaterdag van 10 u - 12.30 u in de bieb



zondag 5 februari 2017

L'aiguille en fête 2017


 
Je kijkt er zo naar uit, en dan is het opeens alweer voorbij.  De busreis die Sophie Van Driessche organiseerde was opnieuw een succes.



Editie 2017 was beter dan 2016, vooral op het vlak van de exposities, en de mooie werken van de afgestudeerde leerlingen van de modeschool van Parijs.
De standen die aanwezig waren hadden het druk, en ze hadden allemaal mooie dingen mee.  Maar toch ontbraken er enkele gekende merken.  Geen Renaissance Dyes, geen Phildar, geen Habu Stores, geen Merchant & Mills, geen La Droguerie....  :-(

De eerste stand die je tegenkwam was les Editions de Saxe.  Daar was Marie Suarez druk met het signeren van haar nieuwste borduurboek - een schitterend inspiratieboek met deze keer enkele leuke katten-ideetjes....




 

heel druk met signeren !


Een schilderij van Matisse in kleine breiwerkjes

dit is een detailfoto van de Matisse

Veel studenten van de modeschool hadden schitterende kledij uit 'l'époque' gemaakt.  Deze vond ik de mooiste.

Marie-Antoinette ???

Een Japanse borduurster zat  hier héél geduldig te werken - millimeter per millimeter...


Een impressie van de schitterende werken van wedstrijden, leerlingen, kunstenaars....

grappig en origineel, en allemaal handgemaakt







Wat heb ik gekocht ?  Niet zo heel veel, wel enkele mooie dingen.

Een houten houder voor een 'cake' wol, gemaakt door Pierre Tardif, ebeniste, Montréal.

Een mooie streng merinos uit Australië

 De grote stand van froufrou was erg mooi - en keuze genoeg !

nep leer en bloemetjes

zou moeten deze 'petit cabas' worden...


houten sock blockers


sokkennaaldjes 2.25 van Addi

Ik ben verschillende keren naar de stand van Elle Tricote geweest.  Zo'n mooie ontwerpen van Danièle Dietrich....  maar ook behoorlijk duur.....   Ik wou zo graag iets uit haar collectie breien.  Een sjaal in dominosteek ? Een sjaal in een gecombineerde techniek : haken én breien ?
Een mooi ajour vestje in zijde ?  Of een trui ? Als de gemiddelde prijs van een pakket boven de 100 euro is, slaat de twijfel toe.

zooooo mooooi

Deze sjaal staat op mijn wishlist



de ontwerpster droeg zelf dit mooie vest

bizarre techniek, mooi afgewerkt
 Dat is het dus geworden....  Als je deze maand de 'Verena' koopt, er staat een heel mooi interview met Danièle in, en een patroon voor een gilet.

Ik kon het niet laten : 's avonds doodmoe maar toch nog een proeflapje gebreid, en de mouw opgezet.....   #mehappy !


stomme foto wil niet draaien.

Nog enkele impressies van op de beurs : 

mooie stukken op de achtergrond, stijl Missoni

Ook veel borduurwerk en patchwork.


La bien amée met de collectie van Madeline Tosh

heerlijke kleuren, zachte kwaliteiten overal

enorm dikke wolstrengen

soms niet zo zacht : werken met vlas

de dikste naalden ooooooit

om tapijten te breien....

lintjes en 'rubans' : keuze genoeg bij froufrou

Missoni revival - we zagen veel zigzagsjaals
De gilet cosy me van l'echappée laine (webwinkel uit Rijsel met o.a. shetland wol) vond ik een erg mooi model.  Het staat op Ravelry, de ontwerpster is Nadia Cretin Lechenne.

de gilet 'cosy me'

mooie mitts !
la pelotte parisienne

een mooi detail bovenaan stand

Monsieur et Madame Poupée.

het atelier van Veronique Coiffard
 Deze mevrouw maakt de mooiste juwelen : gehaakt en met pareltjes versierd.

meer mooi werk van Veronique Coiffard
een button van Lil'Weasel voor op mijn breitasje.
échte Parisiennes houden hun hoedje altijd op...


Als je stand van 'Les tricoteurs volants' voorbij wandelt, en vraagt of je een foto mag maken, krijg je deze super glimlach cadeau....



Ook even binnengelopen bij de afdeling voor de professionals.  De nieuwe collectie van Rico, Lang en Bergère gezien.  De poederkleuren blijven nog een tijdje : ook in de collectie voor volgende winter zul je ze nog tegen komen.  Ook de aardekleuren zijn hot : oker geel, mistig bruin, écru en vison. Ontwerpen met kleuraccenten zijn ook mooi : een volledig bruine trui met rode manchetten bv.

Bij Lang yarns droeg de vertegenwoordigster een schitterend model in de nieuwe kwaliteit Magic.  Ook hun poncho modellen waren super !

Op deze jas was mijn vriendin onmiddellijk verliefd....

31 bollen wol.... pffff. ..



Een van de eerste nieuwsbrieven die ik volgde - we spreken begin  90ies - was het Amerikaanse merk  Lion Brand.  Ze zijn uitgegroeid tot één van Amerika's topmerken, met ontzettend mooie wolsoorten - blogs, tutorials, gratis patronen...  Ik vind het een goede prijs/kwaliteit voor de wol.  De vertegenwoordigster vertelde me dat ze nog geen voet aan de grond hebben in België. Jammer.  Misschien iemand van de handwerkwereld die dit merk wil verkopen ?  Ik kreeg alvast een goodie bag met leuke gadgets....






Nog een boek meegebracht voor een breivriendin, van bij Editions de Saxe.



Volgende week reizen we naar Zwolle, voor de handwerkbeurs in Nederland.  Ook daar mooie wol, maar een totaal andere stijl van beurs.  Ik maak met veel plezier ook daar weer een verslagje van !


3 opmerkingen:

  1. Leuk verslag. Tot volgende week in Zwolle!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt om ons te laten meegenieten met de vele foto's! Ik was vorig jaar in Parijs, dit jaar staat Edinburgh op het programma...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat we van al dat moois mogen meegenieten :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...